Cases

Beleven is postnataal

In de wereld van de vrijetijdsindustrie is ‘beleven’ de ruggengraat van ons werk. Dat is logisch, want in onze vrijetijd gaan we opzoek naar waardevolle ervaringen. En hoe intenser de ervaring, hoe beter. Maar toch, om elk gebied, product of dienst als ‘beleving’ te verkopen roept bij onze adviseur Wouter de Waal nogal wat vraagtekens op.

Foto Artikel Wouter De Waal

Sinds Pine en Gilmore in 1999 ‘De beleveniseconomie’ publiceerden zijn we gezamenlijk ‘los’ gegaan op de beleving. Helemaal terecht overigens en hun methode en visie is sterk en inspirerend. Want zeg nu zelf, na een weekendje weg met vrouw en kinderen wil je het liefst met een goed verhaal in de kantoortuin terugkomen, en hoe intenser de beleving, hoe sterker het verhaal.

“Maar soms heb ik het gevoel dat we wat doorslaan” verteld Wouter. “Google maar eens op de term ‘beleef’.” We worden uitgenodigd om de beleving te ervaren van een oneindig scala aan producten, diensten en gebieden. ‘Beleef Woerden’, ‘Beleef Bemmel’ of ‘Beleef Zwartsluis’. Maar ook ‘Beleef het leven’, ‘Beleef The Green Egg’, ‘Beleef de Bijbel’, ‘Beleef Cement’ of ‘Beleef KPN’. Het gaat maar door, tot je nog een keer het leven laat van al die belevenissen. En al het ge-beleef is bovendien ook nog altijd in gebiedenderwijs. Dus nogal dwingend zeg maar.

“En het kan aan mij liggen, maar bij ‘Beleven’ en ‘Zwartsluis’ word ik niet meteen bijzonder opgewonden. Daarentegen word ik dat bij ‘Vitters’ en ‘Zwartsluis’ wel. Want ik ben ‘van de bootjes’ en Vitters maakt ongeveer de mooiste boten ter wereld. Dus mij krijg je wel naar Zwartsluis, en ik ga totaal opgewonden terug naar Texel, maar dan wel via een bezoek aan de werf van Vitters. Feitelijk zit het dus in de propositie. Bij ‘Beleef Zwartsluis’ is die propositie niet voldoende om me uit de stoel te krijgen. Bij ‘Bezoek Vitters in Zwartsluis’ zwem ik zo het Marsdiep over om het te bezoeken. Dus eerst iets doen, dan pas beleven.”

Volgens Wouter is de beleving namelijk postnataal. Het wordt pas een beleving als je het hebt meegemaakt. Dus eerst beslissen, dan kopen, tenslotte beleven. Op het moment dat je voor de keuze staat om iets te gaan doen, heb je nog niet het gevoel dat je iets gaat beleven, je gaat iets ‘doen’. Achteraf is het in meer of mindere mate een beleving.

Dus is het tijd om wat minder te roepen dat iets een beleving is, zeker in de gebiedende wijs. Want Eindhoven kan je wel ‘beleven’. “Ik ga er pas naartoe als ik daar een goede reden voor heb. Dus een bijzondere tentoonstelling, familiebezoek of wat dan ook. De laatste keer dat ik Overijssel heb ‘Beleefd’ was tijdens een bezoek aan Museum De Fundatie. Vooraf was het echt niet de bedoeling om Overijssel, Zwolle of De Fundatie te gaan ‘Beleven’. We zijn naar Zwolle gegaan om een bijzondere tentoonstelling te zien. Achteraf in de auto kwam pas naar voren in hoeverre het bezoek een ervaring met een zekere intensiteit of beleving heeft opgeleverd. Op de foto ben ik niet het zeilen aan het beleven. Ik ging met mijn dochter in de Optimist rondscheuren. Achteraf blijkt het een beleving van jewelste te zijn geweest.”

Laten we dus vooral vertellen welke eigenschappen tot een onuitwisbare ervaring leiden. “Dus dat de kip nooit malser wordt dan in de Green Egg, dat je naar Vitters in Zwartsluis kunt om te zien hoe zij boten bouwen (ik weet helemaal niet of dit kan hoor, maar mij lijkt het geweldig), dat je in een heel klein zeilbootje heel veel lol kan hebben met je dochtertje, et cetera. Dan komt de beleving vanzelf.”

Vragen?

Bent u opzoek naar een creatieve aansprekende aanpak voor uw regio, product of dienst? Dan kan ZKA Strategy u daar uiteraard mee helpen. Dus BELEEF Wouter en bel 06 1322 7179.

gerelateerd

Onzeopdrachtgevers

Het belang van onze opdrachtgever is vaak groot. En de vraag is complex.
Met onze opdrachtgever vormen we een team. ZKA Strategy geeft richting

Efteling

Efteling

Strategie voor schaalsprong naar Europese markt aangescherpt

Snowworld

Snowworld

Opstellen haalbaarheidsplan logiesfunctie

Walibi

Walibi

Copncepting en economische haalbaarheid uitbreiding Walibi Village

Provincie Drenthe

Provincie Drenthe

Kwartiermaken en programma-management Vitale Vakantieparken Drenthe

Qurios

Qurios

Concepting en economische onderbouwing van diverse parken

Camping Duinoord

Camping Duinoord

topcamping

Kinderdijk

Kinderdijk

Gebiedsperspectief opgesteld voor UNESCO-werelferfgoed Kinderdijk: balans tussen sighseeing en erfgoed.

Recreatiepark TerSpegelt

Recreatiepark TerSpegelt

Bedrijfsvisie geformuleerd met directie en alle medewerkers

SER Overijssel

SER Overijssel

Mede-opstellen van SER-advies: meer iconische waarde gevraagd (samen met Verheijden Concepten)

Julianatoren

Julianatoren

Concept en bedrijfsvoering versterken en duurzaam veilig stellen

Wildlands

Wildlands

Opstellen kansenkaart om WILDLANDS beter te verbinden aan Emmen-centrum. Inzet op marktvergroting via toevoeging van verblijfsfunctie.