Toeristische bestemmingals ecosysteem

eco.sys.teemVier archetypes

“Een ecosysteem is een complex systeem van interacties tussen levende groepen (planten, mensen, dieren) en de omgeving waarin ze leven. Alle organismen in een ecosysteem leveren een bijdrage aan het geheel".

Wij beschouwen toeristische bestemmingen als een (te managen) ecosystemen. In de praktijk zijn er vier archetype toeristische ecosystemen met ieder een eigen ontwikkel-aanpak.

In een toeristisch ecosysteem zijn bezoekers en bewoners in balans met de:

  • Omgeving: natuur, landschap en culturele iconen
  • Accommodaties: hotels, attracties, watersport en vakantieparken
  • Toeristische organisaties: routes, infrastructuur, organisatiegraad en meer.

 

 

 

4 archetype toeristische ecosystemen

In de praktijk zijn toeristische bestemmingen onder te verdelen in vier archetype  ecosystemen. Deze typen zijn gebaseerd op natuurlijke ecosystemen. ZKA Strategy onderscheidt: toppers van toen, iconen, massa hotspots en potentials.

Om te floreren moeten toeristische bestemmingen gemanaged worden. Gebaseerd op het ecosysteemdenken is er voor ieder toeristisch ecosysteem een aanpak mogelijk.

Leer de vier ecoSystemen kennen

1. Toppers van toen

De eerste toeristische regio’s van ons land. Liggen in een schitterende omgeving. Toerisme is dé dominante sector maar vergane glorie dreigt. Bedrijven zijn vaak gericht op de markt van gister.

Toppers van toen

 

2. Iconen 

Toeristische trekpleisters met grote aantrekkingskracht op de markt. Bezoekmagneten die solistisch functioneren en nauwelijks verbonden zijn met hun omgeving.

Iconen

3. Massa-hotspots

Toeristische regio’s met aantrekkingskracht op (internationaal) massatoerisme. Succes slaat door en leidt tot ontwrichting. Invasieve elementen woekeren en profiteren van de groei zonder een bijdrage te leveren.

Massa hotspots

4. Potentials 

Regio’s met een matig toeristisch product en nauwelijks marktreputatie. Sommige gebieden hebben toeristisch potentieel. Andere gebieden kunnen beter kiezen voor een alternatief economisch profiel.

Potentials

In welk ecosysteem bevindt jouw bedrijf zich? Wij gaan graag in gesprek. 

Neem  contact  met  on s  op

Onzeopdrachtgevers

Het belang van onze opdrachtgever is vaak groot. En de vraag is complex.
Met onze opdrachtgever vormen we een team. ZKA Strategy geeft richting

Qurios

Qurios

Concepting en economische onderbouwing van diverse parken

Efteling

Efteling

Strategie voor schaalsprong naar Europese markt aangescherpt

Recreatiepark TerSpegelt

Recreatiepark TerSpegelt

Bedrijfsvisie geformuleerd met directie en alle medewerkers

Wildlands

Wildlands

Opstellen kansenkaart om WILDLANDS beter te verbinden aan Emmen-centrum. Inzet op marktvergroting via toevoeging van verblijfsfunctie.

Snowworld

Snowworld

Opstellen haalbaarheidsplan logiesfunctie

Camping Duinoord

Camping Duinoord

topcamping

SER Overijssel

SER Overijssel

Mede-opstellen van SER-advies: meer iconische waarde gevraagd (samen met Verheijden Concepten)

Julianatoren

Julianatoren

Concept en bedrijfsvoering versterken en duurzaam veilig stellen

Kinderdijk

Kinderdijk

Gebiedsperspectief opgesteld voor UNESCO-werelferfgoed Kinderdijk: balans tussen sighseeing en erfgoed.

Provincie Drenthe

Provincie Drenthe

Kwartiermaken en programma-management Vitale Vakantieparken Drenthe

Walibi

Walibi

Copncepting en economische haalbaarheid uitbreiding Walibi Village